De afbeelding van een posthoorn in een rond kader is het beeldmerk van Keltum,
de verzilverd afdeling van de Koninklijke van Kempen & Begeer.
In 1936 werden de eerste verzilverde artikelen en bestekken geproduceerd onder de naam Keltum.
Als men halverwege de jaren ’30 signaleert dat de crisistijd ertoe heeft geleid dat veel mensen met een krappe beurs de overstap hebben gemaakt naar de goedkopere verzilverde producten, beseft Gerritsen & van Kempen dat een koerswijziging noodzakelijk is. In het najaar van 1935 wordt er in de zilverfabriek een aparte productie afdeling ingericht die zich gaat richten op het vervaardigen van pleet. Dit pleet heeft een ondergrond van witmetaal alpacca en een zware, sterke bovenlaag van zilver.
Het embleem de posthoorn
In 1936 wordt Keltum geïntroduceerd en krijgt het zijn eigen logo. Dat wordt de afbeelding van de posthoorn, een teken dat aangeeft dat juweliers in het land de producten al kort na hun telefonische bestelling per post bezorgd krijgen.
Na de 2e wereldoorlog neemt de vraag naar verzilverde artikelen toe. De goedkopere producten passen bij de ‘zuinige’ tijdsgeest die door het land waait. Men let op de centen en schrikt van de prijs van echt zilver. Anton van Kempen voelt deze tijdgeest goed aan. De fabriek van Gerritsen & van Kempen in Coevorden wordt zo ingericht dat de Keltum productie van daaruit flink verhoogd kan worden.
Gustav Beran
Om de verzilverde producten cachet te geven, neemt Gustav Beran het ontwerpen op zich, wordt het vervaardigd door edelsmeden en alleen verkocht door de erkende, vakbekwame juweliers.
Bekijk de collectie Keltum bestek van Zilver.nl
Type | Keuren na 1813 |
Figuur | |
Soort | Fabrieksmerk |
Persoon Bekend | |
Voornaam | |
Tussenvoegsel | |
Achternaam | Keltum |
Gebruik Vanaf (jaartal) | 1936 |
Gebruik Tot (jaartal) | |
Land | Nederland |
Provincie | |
Plaats | Voorschoten |
Contour | Cirkel |
Stijl | Aan elkaarDrukletter |
Symbool | CijfersGearceerd |